Berlin/Prag april 2006

Denne tur var tilrettelagt sammen med Gitte og Preben. 2 dage før vi skulle af sted, lagde Preben sig med nyresten. Derfor kom han og Gitte ikke med. Benny og jeg blev enige om at tage af sted alligevel.

Første stop på turen var i det gamle Østberlin. Her havde vi to overnatninger på et dejligt hotel. Vi fik gået en masse, mindst 20 km. Vi gik forbi/rundt om Brandenburger Tor. Vi kiggede bare ned mod Siegessoule, og gik tilbage af Unter den Linden. Checkpoint Charlie, blev selvfølgelig også besøgt. Først stod vi i kø for at komme ind, så stod/gik vi i gåsegang rundt på museet. Fik også set et stykke af muren.

Turen gik videre mod Prag. Ved grænsen mellem Tyskland og Tjekkiet, stod der en del letpåklædte damer, i øsende regnvejr. Det kan være, at det var derfor vi overså skuret, hvor vi skulle have købt motorvejsmærkat.

Vi fandt, med lidt besvær, hotellet i Beroun, ca. 30 km vest for Prag. Her havde vi fået anbefalet et lille hotel.

Her mødte vi Gitte, Niels, Kirsten og Peder. Niels fik os fortalt, at det kunne have været dyrt for os, at køre uden motorvejsmærkat. Denne kunne dog købes på det lokale posthus.

De efterfølgende dage tog vi med toget ind til Prag. Det tager ½ -1 time, afhængig af, om det er bumletoget eller ej. Vi fik selvfølgelig set bl.a. Karlsbroen, Prags Borg, Týn-kirken, hvor Tycho Brahe ligger begravet.

Vi besøgte også et glasværk, dog kun butikken.

Da vi kom tilbage fra en køretur, var der ingen p-pladser. Så vi parkerede på et græsareal, ved siden af nogle andre bilister. Da vi sad og skulle til at bestille aftensmad, sagde værten på hotellet, at nu måtte Benny godt køre bilen ind i gården. Mens vi ventede på maden, gik Benny efter bilen. Han kom dog hurtigt tilbage, noget lang i ansigtet. Politiet havde været forbi, og sat en klods på det ene forhjul. Det vidste sig, at det var privat parkering vi var parkeret på. Benny klagede sig nød til hotelværten. Han skulle nok ordne det med politiet. Efter maden, var politiet kommet og Benny gik med hotelværten, for at løskøbe bilen. Det viste sig, at det var hotelværtens nabo, så vi slap med en bøde på 200 Koruna(ca. 50 kr.).

Peder, Kirsten, Niels og Gitte havde fortalt om en landsby ca. 20 km. vest for Prag. Denne var blevet jævnet af tyskerne under 2. verdenskrig. Området er nu en stor mindepark. I parken står der et bronze monument af 82 børn i alle aldre og i naturlig størrelse. Disse er udført så de næsten ser levende ud, meget bevægende.

En dejlig tur, og ikke sidste gang vi tager til Prag.

Forside

Copyright © B.Frets 2011. All Rights Reserved.