Side, Tyrkiet juni 2005

Valget på dette års ferie, faldt på Side, fordi det var en lille by og Tyrkiet var populært. Side ligger på en halvø mellem to dejlige strande. Hotellet lå ca. 1 km fra stranden og byen, i stille omgivelser. Hotellet var ca. 3 år gammel, og lejlig- heden opfyldte vores behov.

Første morgen købte vi brød m.m. ved en butik 25 m. fra hotellet. Bestyreren spurgte bebrejdende, hvorfor vi ikke havde købt af ham. Vi besluttede derfor ikke at bruge pool området, og gik i stedet til stranden.

På halvøen mellem de to strande, ligger den gamle orientalske by. Her findes imponerende ruiner, først og fremmest det store romerske teater. En dag vi gik rundt mel- lem disse ruiner, blev vi kontaktet af en mand, der begyndte at fortælle om ruinerne. Han viste os både det ene og det andet, og fortalte og fortalte. Da han var færdig, eller også var det os der var færdige, gav Benny ham nogle penge. Disse kiggede han noget på, og sagde at det beløb, kun var for en person. Så vi måtte ryste op med nogle flere.

Inde i selve byen, vandrede vi rundt mellem tøj- skind- og souvenirbutikker. Alle steder blev vi revet i armen, for at komme ind i lige deres butik.

Vi tog på landsby udflugt med rejsebureauet. Vores guide var tyrker, men havde boet 10 år i Norge, en behagelig og oplysende ung mand. Først besøgte vi en skole, hvor vi så et klasselokale (35 børn), så glem høje danske klasse kvotienter. Vi gik så til landsbyens moske, hvor kvinder kunne låne et tørklæde, som skulle dække håret, inden de måtte komme ind. En moske viser hvor velhavende en landsby er, med mange flotte mosaik motiver, da den er bygget for indsamlede midler. Gå turen fortsatte rundt i byen, hvor vi kom ind i et privat hjem, og så hvor primitivt de bor. Vi fik serveret et glas te, uha hvor det var stærkt og sødt.

Et besøg i Hamam (tyrkisk bad) er en stor oplevelse, og man føler sig som et nyt menneske bagefter.

Vi ville en dag små 10 km udenfor Side, og se nogle mindre vandfald. Vi tog med en Dolmus, lille lokalbus. Den har plads til 8-10 personer. På et tidspunkt står en mand på bussen, med et lastbil dæk under armen, det fyldte helt godt.

God ferie, men Tyrkiet besøger vi ikke igen.

Forside

Copyright © B.Frets 2011. All Rights Reserved.